Karayolu Taşıma Yönetmeliğinde Evden Eve Nakliyatı İlgilendiren Bazı Maddeler
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİ
Resmi Gazete Tarihi: 11.06.2009 Resmi Gazete Sayısı: 27255
Amaç
MADDE 1: Bu
Yönetmeliğin amacı, karayolu taşımacılık faaliyetlerini ülke ekonomisinin
gerektirdiği şekilde düzenlemek; taşımacılık faaliyetlerinde düzeni ve
güvenliği sağlamak; taşımacı, acente, taşıma işleri komisyonculuğu, taşıma
işleri organizatörlüğü, nakliyat ambarı işletmeciliği, kargo işletmeciliği,
lojistik işletmeciliği, terminal işletmeciliği, dağıtım işletmeciliği ve
benzeri taşımacılık faaliyetleri için mali yeterlilik, mesleki yeterlilik,
mesleki saygınlık ilkelerine uygun olarak pazara giriş şartları ile bu
faaliyetlerde bulunanların, gönderenlerin, yolcuların, çalışanların haklarını,
sorumluluklarını, yükümlülüklerini tespit etmek; taşımacılık faaliyetlerinde
istihdam edilenler ile taşımacılık faaliyetlerinde yararlanılan taşıt, araç,
gereç, yapı, tesis ve benzerlerinin niteliklerini belirlemek; karayolu
taşımalarının diğer taşıma sistemleriyle birlikte ve birbirlerini tamamlayıcı
olarak hizmet vermesini, denetimini ve mevcut imkânların daha yararlı bir
şekilde kullanılmasını sağlamaktır.
Bazı Tanımlar:
Özmal Taşıt: Araç
tescil belgesinde yetki belgesi sahibi adına kayıtlı taşıtı,
Gabari: Yüklü veya yüksüz
araçların uzunluk, genişlik ve yüksekliklerinin azami sınırlarını belirleyen
ölçüleri,
Kamyon:
İzin verilen azami yüklü ağırlığı 3500 kilogramdan fazla olan ve eşya taşımak
için imal edilmiş motorlu taşıtı,
Kamyonet:
İzin verilen azami yüklü ağırlığı 3500 kilogramı geçmeyen ve eşya taşımak için
imal edilmiş motorlu taşıtı,
Taşıma Senedi:
Eşya ve kargo taşımalarında gönderen ile yetki belgesi sahibi arasında
akdedilen, ilgili diğer mevzuat ve bu Yönetmelikle belirlenen bilgileri ihtiva
eden sözleşme belgesi veya bu tür bir sözleşmede bulunması gereken bilgileri
ihtiva etmesi halinde taşıma senedi yerine geçecek olan taşıma faturası, taşıma
irsaliyesi veya irsaliyeli taşıma faturasını,
Taşıt Belgesi:
Yetki belgesi sahibinin kullanacağı taşıtların niteliğini ve sayısını liste
halinde gösteren, yetki belgesinden ayrı ve yetki belgesinin eki olarak düzenlenen
belgeyi,
Taşıt Kartı:
Bir taşıtın yalnız bir yetki belgesinde kayıtlı olduğunu ve bu yetki belgesi
altında çalıştırılabileceğini gösteren belgeyi,
Yetki Belgesi: Bu
Yönetmelik kapsamında bir faaliyette bulunacak gerçek ve tüzel kişilere çalışma
izni veren ve Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
Yetki belgesi alma zorunluluğu
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamına giren taşımacılık, acentelik,
taşıma işleri komisyonculuğu, taşıma işleri organizatörlüğü, nakliyat ambarı
işletmeciliği, kargo işletmeciliği, lojistik işletmeciliği, dağıtım
işletmeciliği, terminal işletmeciliği ve benzeri faaliyetlerde bulunacak gerçek
ve tüzel kişilerin yapacakları faaliyetlere uygun olan yetki
belgesini/belgelerini Bakanlıktan almaları zorunludur.
Karayolu
Taşıma Yönetmeliğinden anladığım kadarıyla C3 ve K3 Yetki Belgesi alanlar evden
eve nakliyat ve büro taşımacılığı yapabiliyorlar. Nitekim C3 ve K3 Yetki
Belgelerinin Yönetmelikteki tanımları tam tamına aynıdır. Fark nerede? Farkı
yetki belgelerini almak için öngörülen şartlarda bulmak mümkün. Yetki Belgeleri
Ücret Tablosundaki tanımlara baktığımızda farkın daha da belirgin bir şekilde
tanımlandığı görülmektedir. Bu tanıma göre C3 Yetki Belgesinin yurt içine ilave
olarak Uluslararası Ev ve Büro Taşımacılığını da içerdiği anlaşılmaktadır.
C3 Yetki Belgesi:
Ticari amaçla uluslararası ve yurt içi ev ve büro eşyası taşımacılığı
yapacaklara,.
K3 Yetki Belgesi:
Ticari amaçla ev ve büro eşyası taşımacılığı yapacaklara verilir.
Yetki belgesi almanın veya yenilemenin özel şartları
MADDE 13
C3 Yetki Belgesi için
başvuranların, ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş eşya taşımaya mahsus
en az 3 adet özmal birim taşıta
sahip olması, özmal çekici cinsi taşıtlarının katar ağırlıkları ile özmal
kamyon cinsi taşıtlarının azami yüklü ağırlıkları toplamının 75 tondan az olmaması ve 25.000 Türk
Lirası sermaye veya işletme sermayesine sahip olmaları şarttır.
K3 Yetki Belgesi için
başvuranların, ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş eşya taşımaya mahsus en az 2 adet özmal birim taşıta sahip
olması, özmal çekici cinsi taşıtlarının katar ağırlıkları ile özmal kamyon ve
özmal kamyonet cinsi taşıtlarının azami yüklü ağırlıkları toplamının 45 tondan az olmaması ve 5.000 Türk
Lirası sermaye veya işletme sermayesine sahip olmaları şarttır.
2014 Ücret Tarifesi
Uluslararası ve Yurtiçi Ev/Büro Eşyası Taşımacılığı C3 17.594
TL
Yurtiçi Ticari Ev/Büro Eşyası Taşımacılığı K3 8.796 TL
Taşıtlarda taşıt kartı bulundurma zorunluluğu ve taşıt kartında yer alacak bilgiler
MADDE 29 – (1) Yetki belgesi sahipleri, taşıt
kartlarının asıllarını taşıtlarında bulundurmak zorundadırlar.
(2) Taşıt kartları düzenlenirken, taşıt kartına, yetki
belgesi sahibinin ticari unvanı, yetki belgesinin türü ve numarası, taşıt
kartının geçerlilik süresinin başlangıç ve bitiş tarihi, taşıtın plakası, markası,
cinsi, modeli, rengi ve benzeri bilgiler yazılır.
Karayolu
Taşıma Yönetmeliğinin 13. Maddesinde C3 ve K3 Yetki Belgeleri için aranılan 75
ton ve 45 ton özmal kamyon kapasitesi şu anda evden eve nakliyat piyasasında
faaliyet göstermekte olan firmaların 98%’nin ulaşamayacağı bir kapasite
düzeyidir. Ayrıca C3 için 25.000 TL ve K3 için aranılan 5.000 TL sermaye
şartları da realiteden uzak rakamlardır. Bu paralarla o kadar kamyonun
tekerleğini bile almak mümkün değildir.
Bakanlığın
kapasite düzeylerini bu kadar yukarıda tutmasının arkasındaki rasyonel nedeni
anlama yeteneği bende yok. Ulaştırma bakanlığının yayınladığı istatistiklere baktığımız zaman Türkiye’de Ağustos 2014 itibariyle
sadece 9 adet C3 ve 749 K3 Yetki Belgesi bulunduğu görülmektedir. Devletimizin
bu düzenlemesi küçük nakliye firmalarının yasal bir zeminde çalışabilmek için
gidip yeterli kapasitesi olan firmalara ücret ödeyerek sözleşme ile Yetki
Belgesi üzerime taşıt kartı almalarına yol açmaktadır. Ulaştırma Bakanlığı
Yetkilileri özellikle K3 Yetki Belgelerinin üzerine kayıtlı taşıt kartları
sayısına bakarak bu durumu rahatlıkla tespit edebilirler. Hâlbuki makul bir
kapasite şartı olsa küçük kapasiteli evden eve nakliyat firmaları da Yetki
Belgesi alabilecek ödenen ücretlerde devletin kasasına girecektir.
Devlet
Otoritesinin amacı bu sektöre girişin bariyerini yükseltmek ve arzı kısıtlama
ise bu durumda bir Yetki Belgesi üzerine tescil edilen taşıt kartı sayısına
mutlaka kısıtlama getirmesi gerekmektedir. Mevcut durumda yetki belgesi
sahiplerine bir rant kapısı açılmış olunmaktadır. Bu mevzuat altyapısı ile K3
Yetki Belgesinin içi boşaltılmış belge anlamsız hale getirilmiştir. K3 Yetki
Belgesi almak zor ancak belgenin üzerine araç taşıt kartı almak tamamen
serbesttir. Piyasada K3 Yetki Belgemiz var diye caka satan evden eve nakliyat
firmalarının 98%’nin aslında bir Yetki Belgesinin olmadığı ancak araçlarının
araç kartının bulunabileceğini not etmemiz gerekir.
Madde: 43/10) C2, C3,
K1, K3, L türü, N türü ve R türü yetki belgesi sahipleri; eşya taşımalarında
teslim alma noktası ile teslim etme noktası arasında makul bir taşıma ve
teslimat süresi taahhüdünde bulunmak ve taahhüt ettikleri süre içinde eşyayı
yerine ve alıcısına ulaştırmakla yükümlüdürler.
Evden eve
nakliyat firmalarının müşterileri ile yaptıkları sözleşmelerin bu maddenin
ruhuna uygun olarak hazırlanması önemlidir. Enakliyat’ın Evden eve nakliyat
sözleşmesinde teslim tarihi
bulunmaktadır. Bu tarih koşuluna uymayan nakliyecilerin Karayolları Taşıma
Yönetmeliği ihlal ettiklerini bilmeleri gerekir. Evden eve nakliyat yapacak
tüketicilerin de özellikle şehirlerarası taşınmalarda mutlaka sözleşme ve
sigorta yapmaları kendilerinin yararına olacaktır.
Yorum Gönder