Fiyatlamada Açıklık Yok
Evden eve nakliyat işinde taşınacak evin mesafesi, ev
eşyasının miktarı ve binaların durumunu biliyorsak; taşıma maliyetini gerçeğe
çok yakın olarak hesaplayabiliyoruz. Hal böyle iken aynı evden eve nakliyat
işine gelen fiyat teklifleri arasındaki farklar dudak uçurtacak düzeyde
olmaktadır. Maliyetine göre 200% kar içeren fiyatlar olabildiği gibi,
maliyetini çıkarmayacak derecede ucuz teklifler de gelebilmektedir. Evden eve
taşınan tüketicinin ya fahiş bir fiyatla yada çok ucuz ama o kadar da kalitesiz
bir taşınma yapması düşük bir ihtimal gibi durmuyor. Tüketicilerin internette
dolaşan şikayetlerine biz göz attığımızda durumun vehameti daha hissedilir hale
geliyor.
Kim İyi Kim Değil Bilinmiyor
Bizim anladığımız kadarıyla tüketicinin bu sektörde kim iyi
kim değil bilmesi imkansıza çok yakın. Bu işin zorluğunu bir örnekle
açıklayalım; meşhur bir markayı (Tuzcuoğlu) çok sayıda firma kullanıyor.
Bu firmalardan biri çıkıp “Dikkat taklit ediliyoruz”
dediğinde, rakipleri “Evet biz taklit ediyoruz” demiyor. Aynı sloganla cevap
veriyor. Şimdi tüketici olarak size 100 puanlık bir soru, çıkın bu işin içinden
bakalım kim taklitçi?
Türkiye’de tanınmış hemen her markanın evden eve ile biten
çakma bir marka versiyonu mevcut, markası taklid edilenler arasında tüm
tanınmış şehirler arası yolcu taşıma firmaları ve lojistik firmalarının
bulunması şaşırtıcı değil. Şaşırtıcı olan tanınmış tekstil şirketlerinin
yanısıra uluslararası lojistik şirketlerinin dahi evden eve çakma marka
versiyonunun yapılmış olmasıdır.
Dört yıl önce evimi taşırken Türkiye’nin çok tanınmış
holding şirketlerinden birinin adını kullanan ve internet sitesinin dizaynını
da o holding şirketininkine birebir benzetmiş olan evden eve firmasının
yetkilisine “Siz x holdingin nakliye şirketi misiniz?” diye sorduğumda,
karşımdaki kendinden emin erkek sesi “Elbette biz 100% o holdingin iştirakiyiz”
demişti. Taşınma sırasında fena halde dolandırıldığımda araştırdım ve bu
firmanın söz konusu holding ile hiç bir alakası olmadığını öğrendim.
Enakliyat Kendisini Bu Karmaşanın Dışında Tutmaya Çalışıyor
Biz Enakliyat’ı
kurarken sadece tüzel kişiliği olan kurumsal firmaları üyeliğe kabul etmeyi
kararlaştırdık. Bu amaçla Türkiye’nin TicaretSicil Kayıtlarını dikkatli bir şekilde elden geçirdik. Nakliye firmalarının
çok azının (5%’i belki...) kurumsal bir kimliğe sahip olduğunu gördük.
Firmaların kendi sitelerinde yayınladıkları bir çok K Taşıma belgesinin bile
çakma olduğu kanaatine ulaştık. İnternet sitelerinde Limited Şirket hatta
Anonim Şirket olarak kendisini lanse eden bir çok firmanın ünvanını Ticaret
Sicilden teyyit edemedik.
Şimdi içinde olduğumuz bu sektörde yaşanmış olan güven
erozyonunun kısa sürede düzelmesini beklemiyoruz. Oluşan bu olumsuz imajdan
kısa vadede etkileneceğimizi de biliyoruz. Öncelikle üye kabulünde sıkı
araştırma yapıyor. Üye olacak firmanın şirket olmasına özen gösteriyoruz. Firma
ile ilgili internet ortamında varsa şikayetleri inceliyoruz. K3 Yetki
Belgesinin sıhhatini araştırıyoruz. Ebette bu bizi bütün risklerden korumuyor.
Buna ilave olarak her taşıma işinden sonra biz tüketiciyi arayıp yapılan
hizmetten ne derece memnun kaldığını notlamasını istiyoruz. Bu notu
nakliyecenin reytingine yansıtıyoruz. Reytingi bozulan firmaları üyelikten
ihraç ediyoruz.
Yorum Gönder