Artık taşımacılık sektörü de yavaş yavaş sürücüsüz ve elektrikli kamyonları konuşmaya başladı. Her geçen gün bu fikre daha fazla ısınmaya başladık. “Yok ya buda olmaz” diyen kimse yok artık çevremizde, daha çok “Bunu da mı yapmışlar” nidalarını duyuyoruz. Artık gelecek burada her araç ve cihaz akıllanıyor. Kendi kendine karar verebiliyor ve iki nokta arasında kendi kendine gidip gelebiliyor.
Geçtiğimiz ay Rotterdam da 6 adet yarı otomatik “akıllı” kamyon öndeki sürücülü kamyonu takip ederek bir deney gerçekleştirildi. Buna da “Truck Platoons” (Kamyon Takımı) ismi verilmiş. Tek sürücüyü takip ederek yol alan diğer kamyonlar kablosuz bağlantı ile rota ve hız bilgilerini öndeki kamyondan alarak Rotterdam limanına kadar sorunsuz bir sürüş gerçekleştirdiler.
Gerçekleştirilen bu deney taşımacılık sektörü için bir devrim olarak kabul edildi. Deneye katılan firmalar sırası ile şöyle DAF, Daimler, İveco, MAN, Scania ve Volvo yani Avrupa’nın en büyük kamyon üreticileri bir aradaydı.
Bu sürüşü takip eden yazar Rebecca Solnit bu durumu şöyle açıklıyor. “Bizim kendi kedine sürüşü tamamlayan kamyona değil, lider kamyonu takip edecek akıllı kamyonlara ihtiyacımız var.”
Çünkü tüm kararları kendi veren bir kamyon için çok fazla yazlım ve geliştirmeye ihtiyaç var. Ancak bir lider kamyonu takip edecek akıllı kamyon tasarlamak çok daha kolay.
Kamyonların Bir Takım Olarak Yol Alması Neden Önemli?
Buradaki önceliler güvenlik, yakıt tasarrufu ve verimlilik olarak sıralanmaktadır. Evet, sürücünün bir kişi olması avantaj ama diğer öncelikler daha önemli. Özellikle böyle sürüşlerde yüzde 12 ila 20 arasında bir yakıt tasarrufu sağlamaktadır. Bu tasarruf oranı takıma katılan kamyon sayısının artması ile artıyor, azalması ile azalıyor.
Bu durum kazların göç ederken V şeklinde uçmaları ile aynı mantığı taşımaktadır. Öndeki kamyon hava direncinin büyük kısmını tek başına karşılıyor ve arkadan gelen kamyonlar daha düşük bir hava direncine maruz kalıyor. Böylece arkadan gelen kamyonlar yakıt tasarrufu yapmış oluyor.
Elektrikli Kamyonlar
Elon Mask’ın Tesla elektrikli otomobilleri gerçek bir devrim ile tüm sektörü dönüştürmenin eşiğinde, artık yavaş yavaş elektrik enerjisi benzin ve türevlerinin tahtını sallıyor. Çok değil belki 10 yıl içinde piyasada sıvı yakıtlı araç kalmayabilir. Eğer on yıl kısa diye düşünüyorsanız aşağıdaki iki resmi incelemenizi öneriyorum. İki resim arasında sadece 13 yıl var.Arabalar Nerede?
Atlar Nerede?
Her iki fotoğraf arasında sadece 13 yıl var. Bu kadar kısa bir sürede onca at ve at arabasına ne oldu? Motorlu arabalar tüm at arabalarını taşımacılık sektöründen sildi bitirdi. En azından New York’ta böyle oldu. Şimdi aynı hızda elektrikli arabaların diğer yakıt türleri ile çalışan arabaları piyasadan kaldırmasını bekliyoruz. Dileğimiz olabildiğince hızlı olması yönünde çünkü artık egzoz gazı solumak istemiyoruz. Bu dünyamız için de daha iyi olacak.
Tesla dan sonra şimdide Nikola Motor elektrikli araç işine girdi. Nikola Motor Nikola ONE isimli elektrikli kamyon için rezervasyon alamaya başladı. 1.500 dolar kaparo ile ilk üretilecek elektrikli kamyonlardan birine sizde sahip olabilirisiniz. Bu kamyon sadece elektrik motorlarına sahip ancak doğal gaz ile elektrik üreten jeneratörlere de sahip. Üstelik Amerika için 1 Milyon mil için yakıtı ücretsiz veriyor.
İşte Nikola One
Yorum Gönder