Evden Eve Nakliyat Platformları


 

Türkiye’de evden eve nakliyat sektöründe dengeler yeniden kuruluyor.

Eski talep toplama alışkanlıkları ve oyuncuları hızla şekil değiştiriyorlar.

Son yıllarda firmalar için yeni müşteri bulmak önemli ölçüde internet ortamına kaymıştır.

Müşteriler internette olunca müşteri kapma yarışı da doğal olarak internete oluyor.

Evden eve nakliyat kategorisi Google arama sıralamasında rekabetin en fazla olduğu sektörlerden biri iken, “Evden eve nakliyat” anahtar kelimesi de tıklama başına maliyetin en yüksek olduğu kelimelerden biridir.

Bizim anladığımız kadarıyla böyle bir ortamda pahalı reklam ile müşteri edinmek ve para kazanmak matematiksel olarak pek mümkün görünmemektedir.

Eğer sadece reklam ile müşteri edinen ve bundan kâr eden birileri varsa mutlaka bu işi bizden çok daha iyi biliyor ve yönetiyorlardır.

Müşteri edinmek mümkün değil demiyorum.

O müşterileri edinmek için yüklenilen maliyet nedeniyle para kazanılmaz diğer bir ifade ile zarar edilir. Demek istiyorum.


İnternette Google gibi arama motorlarında üst sıralarda yer almak için kıyasıya bir rekabet hatta tepişmenin yaşandığı bir ortamda bir evden eve nakliyat firmasının kendi imkânları internet sitesine yatırım yaparak üst sıralara çıkması da adeta imkânsız bir hal almıştır.

Bu konuda şansını deneyenler zorluğun derecesini öğrenmişlerdir.

Bu sektörde internet aramalarında üst sıralarda yer almak ciddi derecede arama motorları optimizasyon bilgisi, orijinal içerik üretebilme kapasitesi ve nakit sermaye gerektirmektedir.

Tüketici davranışlarındaki değişimi fark eden bazı girişimciler evden eve nakliyat platformu adı altında portaller oluşturarak firmalara ücret karşılığı kendi sitelerinde reklam yapma imkânı sundular.

Bu şekilde girişim yapmış yüzlerce portal arasında başarılı olmuş portaller evdennakliyateve.com ve evdeneve.gen.tr siteleridir.

Evdennakliyateve.com’un nakliye defteri çok başarılı olmuş adeta sektörün pazaryeri haline gelmiş gibi görünmektedir.

Evdeneve.gen.tr de benzer iş modeline sahip olmakla beraber nihai tüketiciden talep toplamayı da paralel yürütmektedir.

Bizim kanaatimize göre bu iki konsept arasında çelişki vardır. Birine karar vermek gerekir.

Şimdilik arama motorlarında üst sıralarda yer alan birkaç tane portal daha var.

Ancak bizim gördüğümüz kadarıyla söz konusu portaller link satın alarak bu konuma gelmişlerdir.

Her an geldikleri gibi gitmelerini kuvvetle muhtemel görüyoruz.

Bu güne kadar evden eve nakliyat platformu kurmak hevesi ile yüzlerce girişim yapılmıştır.

Bu girişimlerin 98%’dan fazlası başarısız olmuş ya piyasadan silinmiş yada silinmek üzeredir.

Bundan sonra da bu alanda girişimler olacaktır.

Çok azı başarılı, çok fazlası ise başarısız olacaktır.

Hayat bu şekilde akıp gidecektir.

Yukarıda tarif ettiğim iş modelinde evden eve nakliyat firması olarak siz portalde kendi logonuzla reklam yapıyorsunuz iş gelip gelmemesi portalin etkinliğine bağlıdır.

Bu tür siteler aynı zamanda nakliye firmalarının birbirleri ile haberleştikleri birbirlerine iş pas ettikleri platformlar olma özelliğine de sahiptirler.

Nakliyeciler defterleri kullanarak bir tür maliyet optimizasyonu yapıyorlar.

Bilhassa şehirlerarası evden eve nakliyat işleri bu defterler üzerinden komisyon karşılığı pazarlanmaktadır.

Bu hali ile nakliye defterleri nihai tüketiciye değil nakliyeci esnafına hizmet vermektedir.

Hayat hızlı akıyor ve yeni iş modelleri pazarı test ediyor.

Ehil.com
 ve Armut.com gibi her konuda usta, işçi ve yardımcı tedariki yapan pazaryeri niteliğindeki siteler de aynı zamanda evden eve nakliyat platformu olma çabası ile hareket ediyorlar.

Bu platformlar tüketicinin evden eve nakliyat talebini topluyor.

Sonra talebini aldığı tüketici için sınırlı sayıda nakliyeciden teklif topluyor.

Nakliyeciler hem web ortamında tüketicinin taşınma talebine teklif veriyor hem de tüketici ile iletişime geçebiliyorlar.

Bu yeni model platformların da pazarda tutunduklarını ve etkilerini her geçen gün arttırdıklarını rahatlıkla ifade etmek mümkündür.

Nakliyeci açısından teklif vermek ücrete tabi olduğundan iş almak ya da almamak fark etmez ücret ödenir.

Armut ve Ehil taşınma hizmeti gerçekleştikten sonra nihai tüketiciden aldıkları hizmet için nakliyat firmasına puan vermelerini ve müşteri yorumu yazmalarını talep ediyorlar.

Böylece iyi hizmet veren firmalar ile diğerleri ayrıştırılmaya çalışılıyor ve tüketici bilinçlendiriliyor.

Enakliyat’da iş modeli bakımından ehil.com ve armut.com’a bir miktar benzemekle birlikte aslında bünyesinde çok belirgin farklar da barındırıyor.

Enakliyat bildiğimiz klasik ihale ile iş alma modelini internet ortamında işletmektedir.

İhale sisteminde var olan sürecin aynısı kullanılıyor.

Tüketici basit bir form doldurarak Enakliyat’a bir evden eve nakliyat ihalesi yayınlar.

Enakliyat’ın üyesi olan nakliye firmaları işi almak için birbirlerinin tekliflerinden habersiz teklif verirler.

Tüketici gelen teklifleri değerlendirir ve kendisi için en uygun olanı onaylar.

Enakliyat tüketicinin iletişim bilgilerini sadece onayladığı nakliye firması ile paylaşır.

Enakliyat sadece taşınması gerçekleşen işler için nakliyeciden komisyon tahsil eder.

Nakliyeci para kazanmamışsa bir bedel ödemesi söz konusu değildir.

Taşınma gerçekleştikten sonra tüketici nakliyeciden aldığı hizmet için Ehil ve Armut’ta olduğu gibi için bir reyting notu verir ve bir müşteri yorumu yazar.

Bu reyting ve yorumlar daha sonra bu nakliye firması ile iş yapacak olan tüketiciler için bir referans olarak firmanın Enakliyat’taki profil sayfasında yayınlanır.

Evden eve nakliyat çok ballı bir sektör olmalı ki çok büyük kuruluşların da ilgisini çekmeye başlamış görünmektedir.

Türkiye’nin belki de en başarılı internet platformu diyebileceğimiz Sahibinden.com da artık evden eve nakliyat platformu olacak şekilde sayfalar oluşturdu.

Buna ilave olarak Doğan Grubunun girişimi olan ekolay.com da evden eve nakliyatı da içeren bir platform olarak kendini yeniden tanımladı.

Sıkı durun Türk Telekom, Tur Assist ile birlikte tüketiciye evden eve nakliyat hizmeti verdiğini bütün abonelere mail ve SMS’lerle haber veriyor.

Yakında Turkcell ve Garanti Bankası da bu işe girerse hiç şaşırmayacağım.

Bu platform dediğimiz yapıların hiç biri bizzat evden eve nakliyat yapmıyor.

Buraları pazaryeri olarak tanımlayabilirsiniz.

Semt pazarları için Belediye kira karşılığında esnafa yer tahsisi yapıyor.

Pazar için tahsis edilen bu yerde esnaf ile tüketiciyi buluşuyor.

Belediyenin geliri esnaftan aldığı tahta yeri kirası oluyor.

Evden eve nakliyat platformları da Belediye gibi platformdan iş alan nakliyecilerden komisyon alıyorlar.

Platformlar internette Belediyenin rolünü almış oluyorlar.

Bu günün koşullarında evden eve nakliyat talebinin yarısından çok daha azının internet üzerinden firmalara ulaştığını zannediyoruz.

Talebin büyük olan kısmı hala geleneksel yöntemlerle firmalara ulaşıyor.

Yalnız işin internete akışında her geçen gün artan bir hızlanma devam ediyor.

Bu durum geleneksel yöntemlerle talep alan nakliye firmalarını tedirgin ediyor.

Bu aralar nakliye firmaları ciddi bir açmaz ile karşı karşıya kalmış olmanın sıkıntısını hissediyorlar.

Adeta pazardan dışlanmış olmak tabiri caiz ise alt taşerona dönüşmüş olmak, evden eve nakliyat firmalarının bir kısmının kanına dokunuyor.

Evden eve nakliyat işinde emeği ve alın teri ile faaliyet gösteren firmaların bir yol ayırımında olduklarını düşünmekteyim.

Artık bir mahallede büro açmakla yeterli talep toplamak gittikçe zayıflayan bir iş modelidir.

İnternete bir şekilde adapte olmak gerekir.

Yukarıda izah etmeye çalıştığım gibi bir firmanın kendi imkânları ile internette ayakta kalmasını olası görmüyorum.

İnternet ortamı reel piyasalardan çok daha fazla tekelci özellik arz ediyor.

İnternet ortamında sadece arama sıralamasında en üstte yer alan birkaç firma iş yapabiliyor.

Geriye kalan yüzlerce hatta binlerce firma sadece su içiyor.

Firmalara önerim gözlerine kestirdikleri, bu pazarda başarılı olacaklarına inandıkları, beş yıl on yıl, elli yıl sonra bile var olacaklarına inandıkları bir evden eve nakliyat platformunda kendilerine bir yer edinmeleri iyi bir profil sayfası oluşturmaları, çok sayıda olumlu müşteri yorumu ve yüksek bir reyting sahibi olmak için özenle hareket etmeleridir.

Bunu yapan firmalar gelecek yıllarda büyük bir keyif ile para kazanacaklar.

Müşteri bulmak için uğraşmayacaklar müşteri her gün onların ayağına gelecek hatta yüksek reyting ve iyi müşteri yorumları olduğu için rakiplerinden daha yüksek fiyata iş alabilecekler.

Değilse platformlara kızmak yel değirmenleri ile savaş yapmaktan öteye fayda sağlamayacaktır.

Girişim serbestliğinin esas olduğu kapitalist piyasalarda firmalar sadece rekabet ederek birbirlerini alt edebiliyorlar.

Bunun dışındaki tüm yöntemler beyhude çabalardan ibaret olmaya mahkûmdur.

Değişimin önünde duranlar gelen selin altında kalıp pazardan çekilmek durumunda olacaklarını anladıklarında iş işten geçmiş olacaktır.

Böyle bir ortamda yapılması gereken zaman kaybetmeden yeni düzene ayak uydurmak diğer bir ifade ile yeni sisteme adapte olmaktır.

Adapte olanlar gelişip büyüyecek karşı duranlar ise yavaş yavaş tasfiye olacaklardır.

Tasfiye süreci yavaş olduğu için hemen hissedilmeyecek zamanla kesin ve ölümcül etkisini gösterecektir.

Yorum Gönder

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Bİrşeyler yaz Enter'a bas