Türkiye’de evden eve nakliyat sektöründe dengeler yeniden kuruluyor.
Eski talep toplama alışkanlıkları ve oyuncuları hızla şekil değiştiriyorlar.
Son yıllarda firmalar için yeni müşteri bulmak önemli ölçüde internet ortamına kaymıştır.
Müşteriler internette olunca müşteri kapma yarışı da doğal olarak internete oluyor.
Evden eve nakliyat kategorisi Google arama sıralamasında rekabetin en fazla olduğu sektörlerden biri iken, “Evden eve nakliyat” anahtar kelimesi de tıklama başına maliyetin en yüksek olduğu kelimelerden biridir.
Bizim anladığımız kadarıyla böyle bir ortamda pahalı reklam ile müşteri edinmek ve para kazanmak matematiksel olarak pek mümkün görünmemektedir.
Eğer sadece reklam ile müşteri edinen ve bundan kâr eden birileri varsa mutlaka bu işi bizden çok daha iyi biliyor ve yönetiyorlardır.
Müşteri edinmek mümkün değil demiyorum.
O müşterileri edinmek için yüklenilen maliyet nedeniyle para kazanılmaz diğer bir ifade ile zarar edilir. Demek istiyorum.
Bu konuda şansını deneyenler zorluğun derecesini öğrenmişlerdir.
Bu sektörde internet aramalarında üst sıralarda yer almak ciddi derecede arama motorları optimizasyon bilgisi, orijinal içerik üretebilme kapasitesi ve nakit sermaye gerektirmektedir.
Bu şekilde girişim yapmış yüzlerce portal arasında başarılı olmuş portaller evdennakliyateve.com ve evdeneve.gen.tr siteleridir.
Evdennakliyateve.com’un nakliye defteri çok başarılı olmuş adeta sektörün pazaryeri haline gelmiş gibi görünmektedir.
Evdeneve.gen.tr de benzer iş modeline sahip olmakla beraber nihai tüketiciden talep toplamayı da paralel yürütmektedir.
Bizim kanaatimize göre bu iki konsept arasında çelişki vardır. Birine karar vermek gerekir.
Ancak bizim gördüğümüz kadarıyla söz konusu portaller link satın alarak bu konuma gelmişlerdir.
Her an geldikleri gibi gitmelerini kuvvetle muhtemel görüyoruz.
Bu güne kadar evden eve nakliyat platformu kurmak hevesi ile yüzlerce girişim yapılmıştır.
Bu girişimlerin 98%’dan fazlası başarısız olmuş ya piyasadan silinmiş yada silinmek üzeredir.
Bundan sonra da bu alanda girişimler olacaktır.
Çok azı başarılı, çok fazlası ise başarısız olacaktır.
Hayat bu şekilde akıp gidecektir.
Bu tür siteler aynı zamanda nakliye firmalarının birbirleri ile haberleştikleri birbirlerine iş pas ettikleri platformlar olma özelliğine de sahiptirler.
Nakliyeciler defterleri kullanarak bir tür maliyet optimizasyonu yapıyorlar.
Bilhassa şehirlerarası evden eve nakliyat işleri bu defterler üzerinden komisyon karşılığı pazarlanmaktadır.
Bu hali ile nakliye defterleri nihai tüketiciye değil nakliyeci esnafına hizmet vermektedir.
Ehil.com ve Armut.com gibi her konuda usta, işçi ve yardımcı tedariki yapan pazaryeri niteliğindeki siteler de aynı zamanda evden eve nakliyat platformu olma çabası ile hareket ediyorlar.
Bu platformlar tüketicinin evden eve nakliyat talebini topluyor.
Sonra talebini aldığı tüketici için sınırlı sayıda nakliyeciden teklif topluyor.
Nakliyeciler hem web ortamında tüketicinin taşınma talebine teklif veriyor hem de tüketici ile iletişime geçebiliyorlar.
Bu yeni model platformların da pazarda tutunduklarını ve etkilerini her geçen gün arttırdıklarını rahatlıkla ifade etmek mümkündür.
Nakliyeci açısından teklif vermek ücrete tabi olduğundan iş almak ya da almamak fark etmez ücret ödenir.
Armut ve Ehil taşınma hizmeti gerçekleştikten sonra nihai tüketiciden aldıkları hizmet için nakliyat firmasına puan vermelerini ve müşteri yorumu yazmalarını talep ediyorlar.
Böylece iyi hizmet veren firmalar ile diğerleri ayrıştırılmaya çalışılıyor ve tüketici bilinçlendiriliyor.
Enakliyat bildiğimiz klasik ihale ile iş alma modelini internet ortamında işletmektedir.
İhale sisteminde var olan sürecin aynısı kullanılıyor.
Tüketici basit bir form doldurarak Enakliyat’a bir evden eve nakliyat ihalesi yayınlar.
Enakliyat’ın üyesi olan nakliye firmaları işi almak için birbirlerinin tekliflerinden habersiz teklif verirler.
Tüketici gelen teklifleri değerlendirir ve kendisi için en uygun olanı onaylar.
Enakliyat tüketicinin iletişim bilgilerini sadece onayladığı nakliye firması ile paylaşır.
Enakliyat sadece taşınması gerçekleşen işler için nakliyeciden komisyon tahsil eder.
Nakliyeci para kazanmamışsa bir bedel ödemesi söz konusu değildir.
Taşınma gerçekleştikten sonra tüketici nakliyeciden aldığı hizmet için Ehil ve Armut’ta olduğu gibi için bir reyting notu verir ve bir müşteri yorumu yazar.
Bu reyting ve yorumlar daha sonra bu nakliye firması ile iş yapacak olan tüketiciler için bir referans olarak firmanın Enakliyat’taki profil sayfasında yayınlanır.
Türkiye’nin belki de en başarılı internet platformu diyebileceğimiz Sahibinden.com da artık evden eve nakliyat platformu olacak şekilde sayfalar oluşturdu.
Buna ilave olarak Doğan Grubunun girişimi olan ekolay.com da evden eve nakliyatı da içeren bir platform olarak kendini yeniden tanımladı.
Sıkı durun Türk Telekom, Tur Assist ile birlikte tüketiciye evden eve nakliyat hizmeti verdiğini bütün abonelere mail ve SMS’lerle haber veriyor.
Yakında Turkcell ve Garanti Bankası da bu işe girerse hiç şaşırmayacağım.
Buraları pazaryeri olarak tanımlayabilirsiniz.
Semt pazarları için Belediye kira karşılığında esnafa yer tahsisi yapıyor.
Pazar için tahsis edilen bu yerde esnaf ile tüketiciyi buluşuyor.
Belediyenin geliri esnaftan aldığı tahta yeri kirası oluyor.
Evden eve nakliyat platformları da Belediye gibi platformdan iş alan nakliyecilerden komisyon alıyorlar.
Platformlar internette Belediyenin rolünü almış oluyorlar.
Talebin büyük olan kısmı hala geleneksel yöntemlerle firmalara ulaşıyor.
Yalnız işin internete akışında her geçen gün artan bir hızlanma devam ediyor.
Bu durum geleneksel yöntemlerle talep alan nakliye firmalarını tedirgin ediyor.
Bu aralar nakliye firmaları ciddi bir açmaz ile karşı karşıya kalmış olmanın sıkıntısını hissediyorlar.
Adeta pazardan dışlanmış olmak tabiri caiz ise alt taşerona dönüşmüş olmak, evden eve nakliyat firmalarının bir kısmının kanına dokunuyor.
Artık bir mahallede büro açmakla yeterli talep toplamak gittikçe zayıflayan bir iş modelidir.
İnternete bir şekilde adapte olmak gerekir.
Yukarıda izah etmeye çalıştığım gibi bir firmanın kendi imkânları ile internette ayakta kalmasını olası görmüyorum.
İnternet ortamı reel piyasalardan çok daha fazla tekelci özellik arz ediyor.
İnternet ortamında sadece arama sıralamasında en üstte yer alan birkaç firma iş yapabiliyor.
Geriye kalan yüzlerce hatta binlerce firma sadece su içiyor.
Bunu yapan firmalar gelecek yıllarda büyük bir keyif ile para kazanacaklar.
Müşteri bulmak için uğraşmayacaklar müşteri her gün onların ayağına gelecek hatta yüksek reyting ve iyi müşteri yorumları olduğu için rakiplerinden daha yüksek fiyata iş alabilecekler.
Değilse platformlara kızmak yel değirmenleri ile savaş yapmaktan öteye fayda sağlamayacaktır.
Bunun dışındaki tüm yöntemler beyhude çabalardan ibaret olmaya mahkûmdur.
Değişimin önünde duranlar gelen selin altında kalıp pazardan çekilmek durumunda olacaklarını anladıklarında iş işten geçmiş olacaktır.
Adapte olanlar gelişip büyüyecek karşı duranlar ise yavaş yavaş tasfiye olacaklardır.
Tasfiye süreci yavaş olduğu için hemen hissedilmeyecek zamanla kesin ve ölümcül etkisini gösterecektir.
Yorum Gönder